Maak het verschil met marketing analytics

Maak het verschil met data-analyse in uw digitale marketing

Voor de tweede keer sinds de start van het Content Marketing Café werd er de hele middag gesproken over alles wat ook maar met marketing analytics te maken heeft. Van het combineren van verschillende databronnen, het analyseren van die data en de juiste beslissingen maken op basis van die data. In één van de mooiste vergaderruimtes van Arnhem, in Wijnhuis Robbers & van den Hoogen kwam het gezelschap rond een uur of drie bijeen met een heerlijke kop koffie of thee. Voor het programma van start ging bleken de gesprekken al nergens anders meer over te gaan. Een mooie aftrap voor een interessante en interactieve middag.

Marketing Analytics is een onderwerp dat vanuit veel kanten ingeschoten kan worden. Omdat ContentXperience, host van dit Content Marketing Café, zich vooral specialiseert in inbound marketing, begon Lisa Gores, digital marketeer bij ContentXperience haar verhaal met een korte introductie in inbound marketing en hoe marketing analytics daar een grote rol in speelt. Ook sneed zij pijnpunten aan die veel van de aanwezigen herkenbaar in de oren klonken: veel verschillende manieren en applicaties om je marketingdata te meten, maar nooit een heel duidelijk overzicht van al die resultaten gecombineerd. Het bood het perfecte bruggetje naar Alex Benou, medeoprichter van IKUU.

Alex legde uit hoe hij, samen met ContentXperience, op zoek is gegaan naar een oplossing voor deze uitdagingen. Met IKUU vonden ze daar het antwoord op. Hij benadrukte eerst nogmaals het belang van data, hoe zonde het is dat veel bedrijven er nog steeds zo weinig, of zelfs helemaal niks mee doen, maar ook wat data nou eigenlijk precies is. De eerste vragen barstte al los nadat Alex vertelde over welke resultaten je allemaal kunt doormeten, en hoe je zo een steeds beter profiel kunt schetsen van je potentiele klant. Hij vertelde daarna hoe je door het combineren van die verschillende databronnen enorm veel verbeteringen in marketingcampagnes kunt aanbrengen, zo geld bespaart, en ook nog eens betere salesgesprekken kunt voeren door de vergaarde inzichten in je lead.

Dat laatste is precies waar Britt Litjens, accountmanager en marketingadviseur bij ContentXperience, alles vanaf weet. Met haar ervaring in traditionele marketing en sales, weet ze hoe vervelend het is als iemand totaal niet op een telefoontje zit te wachten. Britt vertelde over hoe marketing analytics de samenwerking tussen sales en marketing enorm kan verbeteren. Hoe meer informatie marketing namelijk verzamelt over een potentiële klant, hoe beter en leuker zulke telefoontjes worden. Haar presentatie bracht wederom een hoop interessante discussies met zich mee, die zich even later, uiteraard onder het genot van een heerlijk glaasje wijn en een borrelhapje, voortzette aan de bar van het Wijnhuis.

Marketing Analytics Meer CMC's

Ook deelnemen?

Volgende Content Marketing Café

Inbound marketing en leadgeneratie

Het B2B-verkoopproces van twintig jaar geleden is niet te vergelijken met het verkoopproces van vandaag de dag. Waar we vroeger uit de voeten konden met een brochure, een beursstand en een telefoon gebruiken we tegenwoordig een veelvoud aan kanalen om leads te genereren. Dat is waar inbound marketing en online leadgeneratie om de hoek komt kijken. 

Inschrijven