Hoe interesseert u het juiste publiek met een sterke boodschap op het perfecte moment? Deze vraag stond centraal tijdens ons Content Marketing Café op 1 november. Dat content een hot topic was, wisten we al, maar werd nogmaals bevestigd door de grote hoeveelheid aanmeldingen voor deze editie van het Content Marketing Café. Wat een opkomst! Iedere marketeer, sales-medewerker of ondernemer weet dat ze iets met content moeten, maar wat? En hoe zorg je dat het ook echt wat oplevert? Samen met twee van onze contentspecialisten, een prachtige (paprika) case van Marja Vijverberg van SweetPoint en een divers publiek bespraken we deze prangende vragen in ons historische Koetshuis.
Met een mooie opkomst, bestaande uit vele verschillende marketeers en ondernemers, ging het Café van start met een inleiding van onze marketingconsultant Britt Litjens. Britt vertelde het verhaal van ContentXperience en hoe divers (online) content ingezet kan worden.
Vervolgens was het woord aan Dennis Arns, copywriter en contentspecialist. Hij gaf een inleiding in de Inbound Marketing-strategie, welke naar ons idee leidend zou moeten zijn binnen alle B2B-marketing. Wat is een Buyer Persona? Een Buyer Journey? En hoe zorg je met deze tools en inzichten dat je met de juiste content, via het juiste platform de gewenste doelgroep bereikt? Kortom: Hoe maak je écht goede content? Enkele conclusies: kruip in de huid van je doelgroep, stel je doelen en tone of voice vast en bepaal welke bestaande content je al voorhanden hebt en door middel van welke bronnen je nieuwe content kan creëren. De laatste stap? Meet je resultaten. Meten is weten!
Door onze samenwerking met SweetPoint als voorbeeld te stellen, liet Dennis zien hoe zo’n succesvolle uitwerking van een Inbound Marketing-strategie er in de praktijk uit kan zien. Een succesverhaal van een nieuwe online omgeving, met gerichte content en gerichte plaatsing van deze content in een traditionele sector. Meer weten? Lees hier meer over onze samenwerking met SweetPoint.
Wie anders dan SweetPoint zelf kan dit bevestigen? Dat dachten wij ook. Daarom waren we blij dat Marja Vijverberg, Marketeer en Accountmanager bij SweetPoint, haar kant van het succesverhaal van SweetPoint toe kwam lichten. Hoe maak je van een paprika goede content? Door de Buyer Persona goed uit te werken en op zoek te gaan naar het juiste platform waar deze persona te vinden is, haalt SweetPoint tot nu toe topresultaten met hun websites en content. Een terechte vraag vanuit het publiek: hoe volg je deze resultaten op? Deze vraag leidde tot een belangrijke les van deze middag: betrek je salesteam bij het onderzoek naar deze persona’s, zodat ook zij zich verbonden gaan voelen met de strategie en de juiste opvolging van je behaalde leads kunnen gaan uitvoeren. Samenwerking en toewijding is de sleutel.
Om te laten zien dat de basis van de Inbound Marketing-strategie voor het bepalen en creëren van content voor vrijwel elke organisatie werkt, vervolgde Robbert Boeijink het verhaal door verder in te gaan op een hele andere branche: de IT-wereld. Aftrappend met de mooie vergelijking ‘3 verschillen tussen zoete puntpaprika’s en hyperconverged datacenters’ legde Robbert uit hoe homogene en heterogene producten beide net zo goed om dezelfde basisaanpak vragen. De belangrijkste conclusies van Robbert: ken de doelgroep als je broekzak en werk systematisch (bespaar tijd!).
Om de gasten te laten ervaren dat goede content door iedereen te maken is, zolang je verhaal en strategie goed zijn, zijn de gasten onder leiding van Britt Litjens ook nog even aan het werk gezet. De gasten kregen twee fictieve persona’s voorgeschoteld, om hier vervolgens binnen een kwartier met een mooie foto en tekst een stukje content voor te maken. Leuk om te zien hoe enthousiast iedereen hier mee aan de slag ging. En: de resultaten mogen er zijn! Bekijk de resultaten van de workshop & de andere foto’s van dit Content Marketing Café hier onder.
We eindigden de middag met een hapje en een gezellige borrel. Vervolgens ging iedereen huiswaarts met een gevulde goodiebag (inclusief zoete puntpaprika’s!).
Wilt u proeven hoe de sfeer tijdens het Content Marketing Café was? Bekijk onderstaand de korte impressievideo.