CMC – Inbound Marketing & Marketing Automation

Leer alles over inbound marketing en bijbehorende marketing automation

Het Content Marketing Café over Inbound Marketing en Marketing Automation: een terugblik!

Afgelopen donderdag 6 juli maakte het Nederlands Wijnmuseum te Arnhem zich gereed voor weer een editie van het Content Marketing Café! Op deze prachtige zonnige donderdag werden inbound marketing en marketing automation besproken in de mooi verlichte vergaderzaal aan de Velperweg. De twee sprekers van ContentXperience, Tiffany Poppinghaus en Britt Gommans, gaven de bezoekers een stukje verdieping over inbound marketing en hoe marketing automation hierbij ondersteunt.

Vanaf een uur of drie druppelde een gevarieerd gezelschap binnen. De bezoekers werden ontvangen met een kop koffie of thee. Britt trapte de middag een halfuurtje later af met een introductie over inbound marketing.

Wat is inbound marketing (en waarom werkt het?)

Britt, marketing- en communicatiemedewerker bij ContentXperience, begon haar verhaal met een korte introductie over ContentXperience, om vervolgens het onderwerp inbound marketing in te leiden. Britt ging dieper in op de theorie achter inbound marketing, het verschil tussen inbound en outbound en probeerde zo antwoord te geven op de centrale vraag: waarom werkt inbound marketing?

Tiffany goot dit stukje theorie in een praktisch jasje en vervolgde het verhaal van Britt door inbound marketing te samenvatten in zes stappen. In deze zes stappen kwamen onder andere het opstellen van buyer persona’s en buyer journeys aan bod. Deze praktische vertaling opende ook direct de discussie: de eerste vragen uit het publiek werden gesteld.

Marketing automation als onderdeel van inbound marketing

Een belangrijk onderdeel van dit stappenplan is het inrichten van een marketingautomation-systeem. Tiffany vertelde wat marketing automation is, sprak over de vele verschillende marketingautomation-tools die beschikbaar zijn op de markt, en hoe belangrijk het is dat het gekozen systeem aansluit op de wensen van de organisatie. Na enkele voorbeelden en verschillende vragen vanuit het publiek vertelde Tiffany over het belang van het traffic-generatie, bijvoorbeeld door een tool voor social-sharing, en het analyseren en vervolgens optimaliseren van de resultaten van inbound marketing.

Build-Your-Own-Workflow (BYOW)

Tijd om zelf aan de slag te gaan. Met het onderdeel ‘Build-Your-Own-Workflow’ kregen de gasten een fictieve klantcase inclusief buyer persona voorgeschoteld. Aan de bezoekers werd gevraagd om zelf een workflow (of buyer journey) in te richten. De workflow werd ingericht op basis van de buyer persona Martine. Martine is een category manager en koopt wijnen in. De bezoekers van het Content Marketing Café werden voor eventjes medewerkers van een opkomende wijnleverancier van duurzame wijnen en werd gevraagd om in groepen de meest optimale workflow in te richten zodat via inbound marketing en marketing automation de doelgroep met als personificatie Martine bereikt werd. Veel creatieve manieren om dit te bereiken kwamen aan bod, met workflows die Martine richting steeds concretere content brachten.

Het bruggetje naar zelf een heerlijke wijn nuttigen bij de afsluitende borrel was natuurlijk snel gemaakt. Al met al was het een informatieve bijeenkomst met een praktische insteek die afgesloten werd met een aantal inspirerende gesprekken. Benieuwd naar de sfeer? Op deze pagina vindt u een aantal foto’s en een video om een indruk te geven weer een geslaagde editie van het Content Marketing Café.

Het volgende Content Marketing Café: Online marketing

Onderaan deze pagina kunt u de presentatie van dit Content Marketing Café downloaden. Ook vindt u hier de sfeervideo! U kunt zich op deze pagina inschrijven voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven, of schrijf u direct in voor het volgende Content Marketing Café over Online Marketing op 5 oktober!

Meer CMC's

Terugblik

CMC – Inbound Marketing & Marketing Automation

Meer CMC’s

Ook deelnemen?

Volgende Content Marketing Café

Online marketing

Online marketing is het inzetten van internet en digitale technologie om marketingdoelen te bereiken. Hoe pakt u dat aan en hoe zorgt u dat het in een lijn loopt met uw marketingstrategie?

Inschrijven
Online marketing