Organisaties letten de laatste jaren scherp op de centen. Investeren gebeurt alleen als dit meerwaarde biedt voor het bedrijf. Ook de marketingafdeling moet tegenwoordig duidelijk rapporteren wat de marketingactiviteiten hebben opgeleverd. Zijn uw campagnes meetbaar? En in hoeverre is er logica te halen uit die bakken aan informatie die we tegenwoordig beschikbaar hebben?
Content Marketing Café
Op 12 januari 2017 organiseerde ContentXperience een Content Marketing Café over marketing analytics. Welke data is interessant en hoe kom je tot de 360°-zicht op uw klant? Marco van den Brandhof liet zien hoe data uit verschillende databases te combineren is en wat de kansen ervan zijn. Maar ook de risico’s kwamen aan bod, met als belangrijkste strekking: als je specifiek naar iets op zoek bent, dan zul je dat vinden. Probeer daarom ook ‘open vragen’ te stellen met de analytics-tool.
Belang van goede interne samenwerking
Vlak voor de workshop, waarin de aanwezigen in een fictief logbestand van een wasmachinewebwinkel zochten naar praktische inzichten voor de korte termijn en strategische plannen, ontstond een discussie over de samenwerking tussen marketing en sales. Hoe komt het toch dat sales de opgeleverde, gekwalificeerde prospects nooit opvolgt? Ze zijn door hun klikgedrag toch ontzettend interessant? En waarom heeft sales juist het idee dat marketing met onvoldoende ‘goede leads’ komt? De samenwerking tussen deze twee afdelingen moet beter, waar we wellicht tijdens een volgend Café verder op in moeten gaan.
Marketing analytics 2.0: Machine Learning
Het Content Marketing Café werd afgesloten door een presentatie van Alex Benou. Door praktische voorbeelden aan te halen, vertelde hij ons over de mogelijkheden van Machine Learning. Als je een machine maar genoeg informatie geeft, dan legt het zelf verbanden en kunnen er voorspellingen gedaan worden die mensen niet zouden kunnen of durven doen.
Wat kwam aan de orde?
- Inleiding in Marketing Analytics
- Hoe zijn cijfers uit verschillende systemen te combineren om tot de juiste statistieken te komen?
- Marketing Intelligence bij een grote zorgverzekeraar; gastverhaal door Floris Arends, CZ – Wegens ziekte is dit programmadeel helaas komen te vervallen.
- Inleiding in Machine Learning